Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ben en Ineke Klaasman - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ben en Ineke Klaasman - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben en Ineke

23 Augustus 2016 | Duitsland, Berlijn

De 8e dag…
Zo! We zijn in Staβfurt aangekomen. Net vóórdat de eerste regenbui van afgelopen week op onze hoofden neerplenst. We fietsen nu twee dagen door voormalig Oost-Duitsland. Je staat er in eerste instantie niet bij stil, maar de kwaliteit van de infrastructuur (in ieder geval de fietspaden!) is stukken minder dan in “het “voormalige westen”. We hebben vanmorgen koffie gedronken in Ballenstedt. Een redelijk grote plaats, maar merkbaar “stil”. We vroegen aan de eigenaresse van de koffietent of het altijd zo stil is en ze antwoordde bevestigend: alle jongeren trekken naar het westen om te werken. Als je in Berlijn of Leipzig bent dan merk je daar weinig van, maar als je door het platteland van voormalig Oost-Duitsland fietst, dan merk je wel degelijk verschil met het westen. Ook aan de huizen is het verschil merkbaar. Er zijn huizen die men geschilderd heeft, maar een heleboel huizen hebben nog steeds de cementkleur van voor de val van de muur in 1989..
We hebben inmiddels de Harz achter ons gelaten en dus ook voor een groot deel het klimmen en dalen. Richting Berlijn is het voor een groot deel weer vlak. Zoals het er nu voorstaat overnachten we morgen in Dessau. Daarna nog twee dagen en dan zijn we waarschijnlijk in Berlijn.
En inderdaad, we hebben in Dessau overnacht… We zijn inmiddels in Berlijn aangekomen. Was een pittige exercitie: van de rand van Berlijn naar het stadscentrum is 30km! Dik 2 uur over gefietst.. Maaaar… de mijlpaal is bereikt! Eerste serieuze mijlpaal! Morgen richting Warschau! Het weer is nog steeds waanzinnig goed: vandaag zelfs hele perioden géén zon, beetje miezerig af en toe, maar wel 22C…

• 24 Augustus 2016 - 11:53

Jesper:

Hey,

goed verhaal. Blij om te horen dat het allemaal goed gaat.
    Het weer is wel wat minder als ik het zo lees maar misschien is dat ook niet zo erg als je op de fiets zit.

Hier is het op dit moment bloed heet, dat zal je natuurlijk altijd zien als je weer aan het werk moet.

Veel plezier nog en doe voorzichtig ;)

Groeten Jesper en Denise

• 25 Augustus 2016 - 12:26

Francis Schelland:

Jullie verslag stond in mijn spam maar heb m nu gelezen. Word natuurlijk wel door je broertje bijgepraat maar lees het ook graag zelf haha.

Kan me helemaal die uitgestorven dorpjes in het oosten voorstellen en in Polen zal je die ook vaak zien. We denken met veel plezier terug aan onze periode in Polen en ben benieuwd naar jullie foto's en verslagen. Wel voorzichtig daaro hè want fietspaden zijn er of niet of slecht. En vooral niet doen wat de Poolse bevolking gewoon wel doet en dat is fietsen op de snelweg. Althans dat zagen we in Bydgoszcz.

Jullie gaan richting Poznan?

Veel plezier en ik vind het super stoer van jullie hoor!